BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

NOOREHAN-SYIRAH-SYUHADA

NOOREHAN-SYIRAH-SYUHADA

Sunday, August 15, 2010

TEORI SOSIAL

TEORI SOSIAL
Tokoh:
Albert Bandura












Lahir : 4 Disember 1925

Matlamat Teori Sosial- Albert Bandura

  • *      Individu dirujuk sebagai keadaan motivasi intrinsik.
  • *      Persekitaran dirujuk sebagai ransangan luar.
  • *      Tingkahlaku dirujuk sebagai tindak balas.

Prinsip/ Konsep Teori Sosial-Albert Bandura
  • Ø  Tingkah laku kanak-kanak adalah dipelajari melalui peniruan atau pemodelan.
  • Ø  Orang diperhatikan sebagai model.
  • Ø  Proses pembelajaran melalui pemerhatian tingkah laku model sebagai permodelan (modelling).

    
4 unsur utama
  • Ø  Perhatian (attentian)
  • Ø  Mengingat (retention)
  • Ø  Reproduksi(reproduction)
  • Ø  Peneguhan/Motivasi (reinforcement/motivation


Prinsip Pelaksanaan Teori Pembelajaran Sosial
i.      Menentu dan menggunakan model yang sesuai dgn perbezaan individu dalam pembelajaran sosial.
ii.     Memastikan proses pemerhatian dilakukan mengikut prosedur
iii.   Memupuk keupayaan mengawal dan memanipulasi diri dengan menggunakan pemirian refeksi diri dan maklum balas daripada model (jurulatih)
iv. Memupuk kecekapan meniru dan reproduksi dengan latihan secara sistematik daripada mudah kepada kompleks dan demontrasi berulang-ulang.
iv.   Memupuk konsep kendiri positif supaya pelajar memperoleh keyakinan terhadap tingkahlaku yang ditirunya. – dengan memberi peneguhan positif.
Eksperiment











  • ·         Menggunakan 1 kumpulan   kanak-kanak tadika (3-6 tahun) untuk kajian pada 1963.
  • ·         Hasil : Kanak-kanak  keseluruhannya meniru model yang ditonton dengan gaya lebih agresif.
  • ·        Rumusan : Pelbagai tingkah laku  sosial (agresif,persaingan, peniruan model dan sebagainya) adalah hasil pemerhatian daripada gerakbalas oleh orang lain.

Eksperimen Pertama
·         A : Disuruh memerhati sekumpulan orang dewasa memukul, menumbuk,menendang dan menjerit ke arah patung besar Bobo.
Hasil : Meniru apa yang dilakukan orang dewasa malahan lebih agresif.
·         B : Disuruh memerhati sekumpulan orang dewasa bermesra dengan patung besar Bobo.         
Hasil : Tidak menunjukkan sebarang tingkah laku agresif seperti kumpulan A.
·         Rumusan :
Tingkah laku kanak-kanak dipelajari melalui peniruan/ permodelan.
Eksperimen Kedua
·         A : Memerhati orang dewasa  menumbuk patung besar kemudian mendapat hadiah.
·         B : Memerhati orang dewasa  menumbuk patung besar kemudian mendapat denda.
·         C : Memerhati orang dewasa bermesra dengan patung besar.
·         Hasil eksperiment.
Ø  Kumpulan A menunjukkan tingkah laku lebih agresif dari orang dewasa.
Ø  B dan C tidak menunjukkan tingkah laku agresif.
·         Rumusan:
Ø  Tingkah laku peniruan/permodelan adalah hasil dari peneguhan.
Ø  Menentu dan menggunakan model yang sesuai dgn perbezaan individu dalam pembelajaran sosial.
Ø  Memastikan proses pemerhatian dilakukan mengikut prosedur.
Ø  Memupuk keupayaan mengawal dan memanipulasi diri dengan menggunakan pemirian refeksi diri dan maklum balas drp model (jurulatih).
Ø  Memupuk kecekapan meniru dan reproduksi dengan latihan secara sistematik drp mudah kepada kompleks dan demontrasi berulang-ulang.
Ø  Memupuk konsep kendiri positif supaya pelajar memperoleh keyakinan terhadap tingkahlaku yang ditirunya. – dengan memberi peneguhan positif.

0 comments: